V úterý 9. 1. jsme se společně s nelyžaři a 5. ročníkem vrhli na poznávání koření, zásad skladování potravin a jejich zpracování.
Den s kořením a potravinami
Celý den jsme započali nejprve fakty týkajících se plýtváním potravinami. Sami žáci byli velmi překvapené číslem 1/3 všech vypěstovaných a vyrobených potravin, které se cestou do domácností u výrobců, prodejců či přímo v domácnostech vyhodí. Představili jsme si, co pro to můžeme udělat a také jak správně skladovat, uchovávat a zvyšovat trvanlivost potravin. Nové byly pro žáky i pojmy minimální trvanlivost a spotřebujte do, které mají na svědomí velké procento vyhozeného. Poté jsme si zkusili spočítat uhlíkovou stopu na webu: https://www.hra-o-zemi.cz/ , kde Vám aplikace nastíní, kolik by bylo potřeba planet, kdyby každý člověk na světě žil jako vy. Největší položkou je často právě jídlo a plýtvání s ním. Vyplnění zabere 10 minut a výsledek bývá k zamyšlení.
Poté jsme se již přesunuli do historie kulinářství, zajímavostí napříč světem a dějin zpracování, uchovávání a kořenění potravin. Po teorii si děti sami vyzkoušeli své znalosti v poznávání 35 druhů koření a pochutin zlepšujících chuť. Zde se k nám přidal i 5. ročník s paní učitelkou Janou Plačkovou. Moc děkuji za skvělou spolupráci s ostatními kolegy i žáky, takže program šel dle plánu a časového harmonogramu. Vrcholem všeho bylo vaření buřt guláše a praktické ozkoušení nově získaných znalostí z kuchyně. To si vzala pod patronát paní učitelka Blanka Kocourková a společnými silami jsme si s žáky uvařili. Předpisově jsme po sobě uklidili a také roztřídili odpad, jak jsme se naučili. Potravinové obaly do barevných kontejnerů, bioodpad na školní zahradu a slupky od brambor slepicím pí. učitelky Karolíny Týleové.
Za kolektiv ZŠ Miličín Bc. Jan Houdek
0.hodina - 07:00 - 07:45
1.hodina - 08:00 - 08:45
2.hodina - 08:50 - 09:35
3.hodina - 09:50 - 10:35
4.hodina - 10:40 - 11:25
5.hodina - 11:35 - 12:20
6.hodina - 12:30 - 13:15
7.hodina - 13:25 - 14:10
8.hodina - 14:20 - 15:05